Kokių įgūdžių reikės ateityje?
Kokių įgūdžių turite – vienas pirmųjų klausimų, pateikiamų
darbo pokalbyje. Tradiciškai įgūdžius skirstome į du tipus – kietuosius ir minkštuosius.
Šie terminai oficialiai pradėti vartoti šeštajame dešimtmetyje JAV mokslininkų,
tyrusių kariškių psichologiją ir jų elgesio modelius.
Kietieji ir minkštieji
įgūdžiai
Kiekvienai profesijai būdingi saviti kietieji (techniniai)
įgūdžiai, apimantys profesinio ar aukštojo mokslo įstaigoje, kvalifikacijos kėlimo
kursuose ar mokymuose įgytas žinias, taip pat mokėjimą dirbti programine įranga
ir prietaisais.
Minkštaisiais vadinami emociniai, tarpasmeniniai ir socialiniai
įgūdžiai, padedantys žmonėms efektyviai bendrauti, bendradarbiauti su kitais ir
valdyti savo emocijas. Šie įgūdžiai daugeliu atvejų darbo aplinkoje yra lygiai
tokie pat svarbūs kaip ir kietieji įgūdžiai.
Nors minkštųjų įgūdžių naudą sunkiau įvertinti, visgi jų turėjimas suteikia pranašumo ir padeda siekti aukštesnių rezultatų. Techniniai įgūdžiai ir žinios sensta itin greitai, o minkštieji įgūdžiai išlieka aktualūs ir nuolat tobulinami.
Kodėl įgūdžių tema tebėra tokia aktuali?
Technologinės inovacijos skatina ekonomikos kaitą, todėl
turimus įgūdžius būtina nuolat atnaujinti. Prognozuojama, kad iki 2027 m. su darbu susiję įgūdžiai pasikeis bent 50 procentų.
Jau dabar pastebima, kad kietieji įgūdžiai technologijų srityje „galioja“ vos
2,5 metų. Taigi, naujų įgūdžių mokymasis yra būtinas norintiems išsaugoti savo
paklausą darbo rinkoje. Bet neužtenka tik išmokti ką nors atlikti, turime
suprasti priežastinius proceso ryšius, t. y. kaip viskas siejasi.
Kokių įgūdžių reikės ateityje?
Skelbiamos įvairios penkmečio ar net kelių dešimtmečių prognozės,
kokių įgūdžių labiausiai reikės ateityje. Ryški tendencija – pirmenybė teikiama
tokiems įgūdžiams kaip kūrybinis bei analitinis mąstymas ir skaitmeninis
raštingumas.
Taip pat svarbus gebėjimas prisitaikyti prie greitų pokyčių
ir priimti juos kaip augimo galimybę. Nors tikimasi dar labiau automatizuoti įvairius
procesus, mokėjimas suprasti ir valdyti emocijas – tiek savo, tiek kitų –
išliks neįkainojamas.
Darbuotojai, kurie yra pasiryžę mokytis visą gyvenimą,
tobulinti įgūdžius, geba mąstyti plačiau, įžvelgti efektyvius sprendimus bei
skatinti naujoves, yra ir išliks paklausūs ateityje.